marți, august 24, 2010

Sa spunem NU fumatului


Cum sa ne lasam de fumat

Traim in vremuri tulburi in care avem acces la orice inclusiv la consumul de substante psihotrope (spre satisfactia marilor corporatii).Acest aspect ne da un fals sentiment al sigurantei si al libertatii de a alege.De cele mai multe ori alegem fara sa fim suficient de bine informati sau de maturi si in consecinta deciziile noastre nu sunt neaparat cele mai bune.Spun asta deoarece cei mai multi dintre fumatori s-au apucat de acest "sport" incepand cu varsta adolescentei cand nu cunosteau sau nu doreau sa recunoasca consecintele pe termen lung ale fumatului.Incepand cu momentul in care isi realizeaza dependenta in mintea oricarui fumator se declanseaza un razboi psihologic in incercarea de a fi din nou stapan pe mintea si trupul sau.

Dar cum devenim dependenti de tigara?

Tigara iti este de regula oferita de "prieteni" fie pentru a fi cool, mai matur, fie pentru a te calma, fie din pura distractie.Astfel tigara se transforma intr-un artefact social, intr-un "bun prieten la nevoie" si nu constientizam ca ea ne roade sanatatea, ca este un ucigas, ca ne goleste buzunarele si ne rapeste libertatea asupra propriei fiinte.Dependenta o realizezi atunci cand incerci sa te lasi si vezi ca nu poti .Tigara e atat de parsiva pentru ca ai permanent senzatia ca poti sa te lasi.Prima tigara, primele fumuri sunt oribile,te ineaca, iti ard plamanii si te ametesc.Iti spui atunci ca in vecii vecilor nu ai putea sa devii dependent de asa o otrava ("Ma pot lasa oricand!"). La un moment dat realizezi ca te-ai obisnuit atat de mult sa fumezi in atea situatii incat tigara iti e indispensabila ca si aerul.Fumezi dimineata cand te trezesti (e tabietul tau nu ?), fumezi la servici (ca doar esti stresat nu?), fumezi cand esti cu prietenii (e imaginea ta in joc nu?), fumezi cand te plictisesti ( ca doar ce altceva mai bun ai de facut decat sa... nu?) si situatiile pot continua.In curand te trezesti ca ai hranit monstrul atat de mult incat te-a acaparat cu totul.Traiesti pentru placerea de a fuma.Oare o fi bine? As vrea sa te intrebi( daca nu ai facut-o pana acum) cati prieteni ai pierdut, de cate ori iubitul/iubita sau cunoscutii au strambat din nas din cauza mirosului ingrozitor al tabacului, de cate ori ai sesizat privirile acuzatoare ale celorlalti atunci cand fumai in locuri publice, de cate ori ti-ai dezamagit parintii ca iti distrugi sanatatea...?

Lucrurile astea sunt convinsa ca le-ai observat si ai senzatia ca cineva ti-a spalat creierul si pur si simplu nu-ti pasa, te faci ca nu le vezi.Aceasta spalare a creierului este efectul dependentei, este micul monstru ce trebuie hranit nu esti tu. As vrea sa te gandesti cati oameni au murit de cancer pulmonar si sa te intrebi daca acei oameni s-au asteptat ca ei sa se imbolnaveasca de o asa o boala crunta si...sa moara. Oare daca ar fi stiut s-ar mai fi apucat vreodata de fumat? Cat vrei sa mai ignori faptul ca pana in prezent au murit milioane de oameni din cauza bolilor provocate de fumat.Oare moartea lor a fost in zadar...noi nu putem invata nimic din sfarsitul lor tragic? Oare cei pe care-i iubim nu merita sa se bucure de noi si sa ne vada sanatosi? Cat vom mai ignora acele poze intr-adevar ingrozitoare de pe pachetele de tigari si care culmea nu sunt desenate cu pixul acolo ci sunt cazuri reale! La un moment dat va trebui sa pricepi ca e sinucidere lenta...sau nu foarte lenta...cum iti e norocul...Apoi un alt considerent...e o bataie de joc...ne batem joc de viata cand altii poate fara maini, fara picioare ar da orice sa fie sanatosi si nu si-ar bate joc de trupul lor. Lista de argumente impotriva fumatului poate continua la nesfarsit, pe cand lista pro fumat e goala.

De ce intarziem in a ne lasa de fumat?

1. Pentru ca ne temem ca nu vom reusi si va trebui sa ne recunoastem invinsi, slabi, lipsiti de vointa si...dependenti.

Daca accepti si te supui sentimentului de frica nu vei reusi sa te mobilizezi niciodata sa faci ceva cu adevarat important pentru tine. Apoi lasatul de fumat nu este un exercitiu de vointa ci este o alegere o eliberare mentala.Tu esti stapanul mintii si trupului tau.Vei fi uimit sa stii cat e de usor sa te lasi de fumat. A, si daca te consoleaza cu ceva cei mai inteligenti, cei mai puternici si mai simtiti oameni de pe planeta au cazut in aceasta capcana a fumatului.

2.Te temi de efectele sevrajului.

Dragul meu cititor desi dependenta de nicotina este una foarte puternica, nicotina in sine se elimina relativ usor din organism si zic eu intr-un timp scurt de cca 3-4 saptamani. Aceasta perioada de sevraj nu doare e resimtita doar ca disconfort si in cel mai nefericit caz esti putin mai sensibil la problemele cotidiene...dar cel mai important e ca nu doare.Atata timp cat iti doresti sa te lasi de fumat si iti stabilesti o motivatie bine intemeiata, cat vei constientiza efectele nocive pe care le are asupra ta nicotina te vei lupta cu ea si nu-i vei mai permite sa preia controlul.Te vei scarbi chiar cand " iti va fi pofta de..."vei constientiza ca monstrul incearca sa te manipuleze si cere hranit cu o doza noua de otrava.

Un secret...e minunat sa vezi cum pielea ta din galben-gri devine alba, unghiile, parul, dantura toate arata de parca ai fost la cosmetica, tonusul tau e altul, vrei si adori sa faci sport, pierzi in greutate, esti mai optimist, ai mintea mai limpede, te bucuri cand simti aer curat in plamani(si vei inhala aerul curat pana te vor durea plamanii vrand sa te revansezi pentru raul pe care l-ai facut atata timp).Beneficiile sunt imense.

3.Te temi ca te vei ingrasa ca ti se va dezvolta un nou comportament de mancat compulsiv.

Daca esti informat...si tu esti in momentul asta...vei intelege ca fumatul isi are si el originile undeva in trecut in copilaria ta si poate fi considerat un comportament compulsiv.Renuntarea la fumat ar presupune ca tu sa inlocuiesti vechile obiceiuri cu altele noi, iar apropo de nevoia de stimulare orala aceasta se va mentine 3-4 saptamani, dar o poti combate cu succes mestecand guma fara zahar, rontaind fructe, seminte, nuci.Alimentatia ti se va stabiliza.Poti cel mult sa iei 3-4 kg in plus in greutate dar dupa aceasta perioada le elimini foarte usor.Totul isi intra in normal.

4.Te temi ca nu vei sti cu ce alte obiceiuri ai putea inlocui fumatul.

Cred ca din toata filosofia lasatului de fumat acest aspect este cel mai important si va trebui sa iesi din zona de confort si sa faci o lista cu toate momentele zilei in care fumezi. Apoi intr-o alta coloana sau pe o alta foaie va trebui sa notezi alte activitati pe care sa le desfasori in locul fumatului.De exemplu eu fumam 2-3 tigari dimineata la cafea, asa ca am renuntat cateva zile la cafea si de data asta imi puneam o cescuta de lapte si ma refugiam in fata calculatorului unde citeam nerabdatoare articole legate de sanatate si stil de viata sanatos gandindu-ma la beneficiile lasatului de fumat.Foarte important trebuie sa dispara din preajma ta obiecte care aduc aminte de fumat gen scrumiera, chistoace, bricheta. Apoi o perioada scurta ar trebui sa eviti anturajele de fumatori sau sa te dai mai deoparte atunci cand se fumeaza in aceeasi incapere cu tine (tot vei fuma...pasiv). Eu zic ca e un sacrificiu mic comparand cu beneficiile pe care le obtii nu?

Oricum fa-ti un orar zilnic, incearca sa te tii de el si distrageti atentia de la activitatile care implicau fumatul.Gandeste-te ca acum ai ocazia sa devii mai ordonat, mai organizat, mai constient de ceea ce faci si intreprinzi.

5.Te temi ca iti vei pierde prietenii.

Daca iti sunt prieteni adevarati iti vor respecta decizia, te vor admira si poate iti vor urma exemplul.Ai ocazia sa vezi cine iti este prieten adevarat si cine nu.Pana la urma urmei pe voi nu va lega doar viciul nu?

Sinteza: Pasi in a ne lasa de fumat

1. Accepta adevarul despre fumat si mintea ta se va elibera!

2.Spune stop fumatului acum! Nu actiona cu jumatati de masura, lasa-te din momentul acesta complet de fumat,nu ai nevoie de ele, sunt inamicul tau, declara-le razboi!

3.Stabileste-ti cu claritate motivele pentru care vrei sa te lasi de fumat.Noteaza-le pe ceva si afiseaza aceasta lista in locurile unde petreci cel mai mult timp.Repetat-ti in minte aceasta motivatie ori de cate ori vrei sa fumezi.

4.Alcatuieste o lista cu beneficiile, avantajele lasatului de fumat.Afiseaz-o in locurile unde petreci cel mai mult timp acasa, la serviciu.

5.Alcatuieste o lista cu momentele zilei in care fumezi si compune o noua lista cu alte activitati care sa-ti distraga atentia de la fumat.

6.Arunca din casa sau locurile unde petreci cel mai mult timp obiectele care-ti aduc aminte de fumat (scrumiera, bricheta, chistoace de tigari).Pont :pentru a-ti inlatura anxietatea generata de frica lasarii de fumat pastreaza cateva tigari, dar ascunde-le foarte bine si nu ceda primului impuls de a fuma.

7.Evita locurile si anturajele unde fumatul e la mare valoare, alege sa petreci mai mult timp cu familia in natura.

8.Anunta-ti prietenii si familia ca te-ai lasat de fumat, permite-le sa-ti reaminteasca faptul ca tu ai luat o decizie importanta pentru tine.Pe de alta parte vor fi pregatiti sa te sustina moral si sa-ti accepte micile toane (o scurta perioada vei fi mai nervos).

9.Ar fi de preferat sa dispui de ceva timp liber sa te poti manifesta in voie, sa-ti poti controla programul (activitatile, alimentatia).

10.Vei fi supus in continuare la situatii tensionate (incerca sa le eviti) nu te lasa coplesit...tigara nu te va calma, nu-ti va rezolva problemele ba chiar le va adanci.Mintea ta nu va fi limpede cu fumul ala in tine care nu lasa sa se oxigeneze creierul.Vei fi mai nervos, mai obosit, mai suparat pe tine.

11. Alimenteaza-te controlat si cand iti vine sa fumezi mai intai bea un pahar de apa (va dizolva sucurile gastrice), mesteca guma, mananca un fruct, seminte, nuci.

12.Evolueaza, descopera-te pe tine insati, fii creativ, descopera-ti noi pasiuni artistice, fa plimbari dese in natura, alatura-te grupurilor de nefumatori, impartaseste experienta ta si altora, daca e nevoie alatura-te unor grupuri de suport, fii recunoscator ca ai informatia necesara si poti pleca pe acest nou drum.

13.Nu in ultimul rand cheama alaturi de tine pe Dumnezeu, roaga-L sa te ajute sa-ti invingi viciul, El este atotputernic si iti va da si tie puterea sa razbesti.

14. Fii mandru de tine si de alegerea facuta...impartaseste si altora care au nevoie experienta ta , fii alaturi de ei pe acest drum.

In final, daca esti dintre acei care sustin ca le place sa fumeze si ca se pot lasa oricand doar ca nu vor ii rog sa-si puna o singura intrebare: " Pe copilul meu l-as lasa sa fumeze? "

Pentru mai multe informatii privind spalarea creierului la care sunt supusi fumatorii si cum poate fi combatuta ea recomand cu caldura cartea lui Allen Carr "In sfarsit nefumator".O gasiti gratis online in format pdf. sau doc. cu un simplu search google.

Sper ca acest articol va fost de folos. Voi reveni si cu altele privind combaterea altor dependente.Astept parerile si comentariile voastre .

Pe curand. Cu drag, psih. Alina P.

3 comentarii:

  1. Pentru mine este o enigma faptul ca o persoana cu titlul de doctor poate enunta "cheama-l pe Dumnezeu".Este incredibil...

    RăspundețiȘtergere
  2. Oricum, frumos din partea ta ca macar ai incercat sa faci oamenii sa inteleaga!

    RăspundețiȘtergere